Terminy – wykłady

Zapraszamy na kurs kategorii B, wykłady dostosowane do Państwa.

Wykłady w tygodniu lub w weekendy.
Kolejne kursy w tygodniu planujemy na 3, 10, 17.12.2018 r.
a weekendowy 8.12.2018 r.
Zapraszamy do zarezerwowania sobie miejsca na wybrany kurs.

Godziny wykładów:
w tygodniu (od poniedziałku do czwartku 17.00-20.45).
w weekendy (sobota, niedziela 8.00-14.00).

 

ZAPEWNIAMY:

– salę wykładową wyposażoną w nowoczesny sprzęt
– auta z klimatyzacją
– bezpłatny zestaw materiałów szkoleniowych
– jazdy 7 dni w tygodniu od 6 do 23
– możliwość indywidualnego dostosowania terminów i godzin wykładów do kursanta
– płatność w nieoprocentowanych ratach
– miłą atmosferę

Nasze opracowania

Wszystkim, którzy chcieliby solidnie przygotować się do egzaminu państwowego proponujemy zapoznanie się z naszymi opracowaniami.

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu
(czynności kontrolno-obsługowe)
i przygotowanie do jazdy
TOYOTA YARIS III

5 elementów pod pokrywą silnika
1. Wlew oleju silnikowego.
2. Wskaźnik poziomu oleju silnikowego.
3. Zbiornik płynu hamulcowego – posiada podziałkę minimum i maximum. Płynu powinno być pomiędzy minimum a maximum na podziałce.
4. Zbiornik płynu do spryskiwaczy – posiada podziałkę, nalewamy płynu do fula.
5. Zbiornik płynu chłodzącego – posiada podziałkę low i full. Płynu powinno być pomiędzy low a full na podziałce.
Jak sprawdzamy poziom oleju silnikowego?
Najlepiej sprawdzić poziom oleju w silniku przed rozpoczęciem jazdy. W takim przypadku pomijamy czynności 2-3.
1. Ustawiamy samochód na płaskiej powierzchni.
2. Wyłączamy silnik.
3. Czekamy aby olej spłynął do miski olejowej, kilka minut (najlepiej kilka godzin).
4. Wyciągamy wskaźnik poziomu oleju silnikowego.
5. Wskaźnik wycieramy do czysta.
6. Wskaźnik wkładamy ponownie w to samo miejsce.
7. Po chwili wyjmujemy wskaźnik poziomu oleju.
8. W dolnej części wskaźnika są dwie kropki; dolna kropka to poziom minimum, górna to poziom maximum.
9. Poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy kropkami.
Działanie świateł zewnętrznych pojazdu i sygnału dźwiękowego
1. Światła pozycyjne
– z przodu: 2 żarówki barwy białej
– z tyłu: 2 żarówki barwy czerwonej
– jednocześnie ze światłami pozycyjnymi włącza się też podświetlenie tablicy rejestracyjnej (2 żarówki barwy białej)
2. Światła mijania
– z przodu: zapalają się 2 żarówki halogenowe (dwuwłóknowe), czyli z przodu razem 4 żarówki
– z tyłu: nie ma świateł mijania, świecą się światła pozycyjne – 2 żarówki barwy czerwonej i 2 żarówki barwy białej (podświetlenie tablicy rejestracyjnej)
3. Światła drogowe
– z przodu: żarówki halogenowe (dwuwłóknowe) świecą mocniej i kąt padania światła się zwiększa
– z tyłu: nie ma świateł drogowych, świecą się światła pozycyjne – 2 żarówki barwy czerwonej i 2 żarówki barwy białej (podświetlenie tablicy rejestracyjnej)
4. Światło przeciwmgłowe
– z przodu: 2 żarówki barwy białej w dolnej części zderzaka (1 z lewej strony i 1 z prawej strony zderzaka)
– z tyłu: w lewym dolnym rogu żarówka barwy czerwonej – można używać, gdy widoczność jest ograniczona poniżej 50 m (mgła, deszcz, śnieg, zadymienie itp.)
– możemy włączyć tylko w przypadku włączonych świateł mijania lub świateł drogowych
5. Światło kierunkowskazu
– kierunkowskaz lewy: 3 żarówki barwy żółtej samochodowej
– kierunkowskaz prawy: 3 żarówki barwy żółtej samochodowej
6. Światła awaryjne – 6 żarówek barwy żółtej samochodowej (świecą się te same żarówki jak przy włączonych kierunkowskazach)
7. Światło hamowania „STOP” – tylko z tyłu 3 żarówki barwy czerwonej – włączamy przez naciśnięcie pedału hamulca roboczego (środkowy pedał w podłodze)
8. Światło cofania – tylko z tyłu z prawej i lewej strony w lampach barwy białej (zapala się w momencie włączenia biegu wstecznego)
9. Światła odblaskowe – w lampach po lewej i prawej stronie barwy czerwonej  (powinno być czyste i nie rozbite)
10. Sygnał dźwiękowy (klakson)

Przygotowanie do jazdy
1. Ustawiamy fotel kierowcy:
zajmujemy miejsce za kierownicą
sprawdzamy, czy fotel ma regulację wysokości, jeśli tak, to ustawiamy jak najwyżej (indywidualnie do potrzeb), aby mieć największe pole widzenia przez przednią szybę
przesuwamy fotel do przodu lub do tyłu, tak, aby lewa noga po wciśnięciu pedału sprzęgła do podłogi była lekko zgięta w kolanie
lewą ręką zwalniamy blokadę kolumny kierownicy i regulujemy jej położenie w pionie (góra/dół) i w poziomie (do siebie/od siebie), tak, aby kierownica nie zasłaniała zegarów, blokujemy kolumnę kierownicy
za pomocą pokrętła lewą ręką regulujemy nachylenie oparcia pleców, tak, aby nadgarstek prawej ręki wyprostowanej w łokciu położony w najwyższym punkcie kierownicy, mógł zginać się na kole kierownicy, a plecy przylegały do oparcia fotela
regulujemy wysokość zagłówka, tak, aby górna krawędź zagłówka była na wysokości czubka głowy
2. Ustawiamy lusterka:
prawą ręką ustawiamy lusterko wewnętrzne umieszczone u góry, na środku przedniej szyby,tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę
DOPIERO TERAZ włączamy zapłon – wciskamy sprzęgło i przekręcamy kluczyk w stacyjce (samochód powinien być na „luzie”, czyli dźwignia zmiany biegów w pozycji neutralnej – nie jest włączony żaden bieg)
za pomocą przycisków na drzwiach kierowcy ustawiamy lusterka zewnętrzne:
prawe lusterko – tak żeby w lewym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich
lewe lusterko – tak żeby w prawym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
3. Zapinamy pasy bezpieczeństwa (pas nie może być poskręcany, powinien być napięty, przebiegać blisko szyi, ale jej nie dotykać).
4. Włączamy silnik.
5. Upewniamy się o możliwości jazdy:
sprawdzamy, czy nie palą się czerwone ikonki na desce rozdzielczej (m.in. niedomknięte drzwi samochodu, niezapięte pasy, zaciągnięty hamulec awaryjny zwany ręcznym, niski poziom płynów hamulcowego i chłodzącego oraz oleju silnikowego)
wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
oceniamy sytuację wokół pojazdu.
6. Płynnie ruszamy (opuszczamy dźwignię hamulca awaryjnego jeśli był zaciągnięty, łagodnie puszczamy sprzęgło, powoli wciskamy pedał gazu).

Przebieg egzaminu praktycznego
1. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu (komputerowe losowanie jednego rodzaju
świateł i jednego z elementów pod pokrywą silnika bądź sygnału dźwiękowego).
2. Przygotowanie do jazdy
3. Zadania na placu manewrowym:
– jazda pasem ruchu
– ruszanie na wzniesieniu

Kryteria zaliczające manewr „ jazda pasem ruchu”
– płynna jazda do przodu i do tyłu po prostej i na łuku oraz zatrzymanie pojazdu w polu, tak aby obrys samochodu nie przekraczał linii
– w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka

Kryteria kończące egzamin z wynikiem negatywnym
– dotknięcie pachołka
– wyjechanie całym kołem poza linię

Kryteria umożliwiające powtórzenie manewru „ jazda pasem ruchu”
– zatrzymanie się podczas jazdy do przodu i do tyłu w miejscu do tego niewyznaczonym
– zgaśnięcie silnika podczas jazdy

Kryteria zaliczające zadanie „ruszanie na wzniesieniu”
– przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm, a silnik nie może zgasnąć

Kryteria kończące egzamin z wynikiem negatywnym
– dwukrotne zgaśnięcie silnika
– cofnięcie się pojazdu więcej niż 20 cm

Osobie egzaminowanej przysługuje druga próba, w przypadku nie zaliczenia zadania za pierwszym razem

4. Manewry w ruchu miejskim:
Miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej, możliwa jest jedna korekta toru jazdy, w trakcie wykonywania manewru nie można najechać na krawężnik (można go dotknąć), należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu z obu stron, parkowanie musi odbywać się zgodnie z zachowaniem zasad ruchu drogowego:
– parkowanie skośne przodem
– parkowanie prostopadłe przodem
– parkowanie równoległe tyłem
– zawracanie: z trzykrotną zmianą kierunku jazdy (tzw. „koperta”), z wykorzystaniem infrastruktury (np. brama, uliczka, wjazd, podjazd itp.). Zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego.

5. Jazda w ruchu miejskim trwa min. 25 minut.

Plan wykładów

 Plan wykładów – zajęcia w godz. 17.00 – 20.30

– Podstawowe pojęcia i zasady ogólne ruchu drogowego. Znaki drogowe ostrzegawcze. Sprawdzenie świateł zewnętrznych. Czynności kontrolno-obsługowe pojazdu. Znaki drogowe nakazu, informacyjne, uzupełniające, poziome.
– Znaki drogowe zakazu. Przejazdy kolejowe i tramwajowe. Zachowanie się kierujących wobec pieszych i rowerzystów. Prędkość i hamowanie. Włączanie się do ruchu.
– Wymijanie, omijanie, cofanie, wyprzedzanie, zmiana kierunku jazdy, zawracanie, zmiana pasa ruchu, jazda w ruchu okrężnym.
– Sygnały na drodze, hierarchia sygnałów i znaków, przecinanie się kierunków ruchu – skrzyżowania.
– Zatrzymanie i postój pojazdów. Przewożenie dzieci. Holowanie. Wypadki drogowe.

– Pierwsza pomoc ofiarom wypadków drogowych.

– Kontrola ruchu drogowego. Alkohol i używki. Rozwiązywanie testów egzaminacyjnych. Podsumowanie kursu. Charakterystyka absolwenta kursu. Omówienie zasad egzaminu wewnętrznego i państwowego.