Nasze opracowania

Szkoła jazdy Gdynia szkoli na pojazdach takich samych jak na egzaminie!

Dzięki temu, że posiadamy takie same samochody, unikniesz na egzaminie stresu związanego z obsługą auta, wskazaniem odpowiednich świateł czy regulacją fotela. Taki sam samochód to także komfort związany z prowadzeniem auta i parkowaniem. Nie musisz się obawiać, że zaskoczą Cię gabaryty nowego samochodu i nie zmieścisz się na miejscu parkingowym. Każdy nasz samochód jest ponadto sprawny technicznie, bezpieczeństwo to dla nas podstawa.

 

Wszystkim, którzy chcieliby solidnie przygotować się do egzaminu państwowego proponujemy zapoznanie się z naszymi opracowaniami.

Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu
(czynności kontrolno-obsługowe)
i przygotowanie do jazdy
KIA RIO
Elementy pod pokrywą silnika
  1.  Sprawdzenie poziomu oleju – Omówić i wskazać wlew oleju silnikowego, oraz wskaźnik poziomu oleju silnikowego.
  2.  Sprawdzić poziom płynu hamulcowego – wskazać zbiornik płynu hamulcowego – posiada podziałkę minimum i maximum. Płynu powinno być pomiędzy minimum a maximum na podziałce.
  3. Sprawdzić obecność płynu spryskiwaczy – wskazać i upewnić się, czy jest płyn do spryskiwaczy – nalewamy płynu do napisu full.
  4. Sprawdzić poziom płynu chłodzącego – wskazać zbiornik płynu chłodzącego – posiada podziałkę L i F. Płynu powinno być pomiędzy low a full na podziałce.
  5. Sprawdzić działanie sygnału dźwiękowego.
Jak sprawdzamy poziom oleju silnikowego?

Najlepiej sprawdzić poziom oleju w silniku przed rozpoczęciem jazdy. W takim przypadku pomijamy czynności 2-3.
1. Ustawiamy samochód na płaskiej powierzchni.
2. Wyłączamy silnik.
3. Czekamy aby olej spłynął do miski olejowej, kilka minut (najlepiej kilka godzin).
4. Wyciągamy wskaźnik poziomu oleju silnikowego.
5. Wskaźnik wycieramy do czysta.
6. Wskaźnik wkładamy ponownie w to samo miejsce.
7. Po chwili wyjmujemy wskaźnik poziomu oleju.
8. W dolnej części wskaźnika są dwie kropki; dolna kropka to poziom minimum, górna to poziom maximum.
9. Poziom oleju powinien się zawierać pomiędzy kropkami.

Działanie świateł zewnętrznych pojazdu.

1. Światła pozycyjne
– z przodu: 2 żarówki barwy białej
– z tyłu: 2 żarówki barwy czerwonej
– jednocześnie ze światłami pozycyjnymi włącza się też podświetlenie tablicy rejestracyjnej (2 żarówki barwy białej)
2. Światła mijania
– z przodu: zapalają się 2 żarówki halogenowe (dwuwłóknowe), czyli z przodu razem 4 żarówki
– z tyłu: nie ma świateł mijania, świecą się światła pozycyjne – 2 żarówki barwy czerwonej i 2 żarówki barwy białej (podświetlenie tablicy rejestracyjnej)
3. Światła drogowe
– z przodu: żarówki halogenowe (dwuwłóknowe) świecą mocniej i kąt padania światła się zwiększa
– z tyłu: nie ma świateł drogowych, świecą się światła pozycyjne – 2 żarówki barwy czerwonej i 2 żarówki barwy białej (podświetlenie tablicy rejestracyjnej)
4. Światło przeciwmgłowe
– z przodu: 2 żarówki barwy białej w dolnej części zderzaka (1 z lewej strony i 1 z prawej strony zderzaka)
– z tyłu: w lampie górnej 2 żarówki barwy czerwonej – można używać, gdy widoczność jest ograniczona poniżej 50 m (mgła, deszcz, śnieg, zadymienie itp.)
– możemy włączyć tylko w przypadku włączonych świateł mijania.
5. Światło kierunkowskazu
– kierunkowskaz lewy: 3 żarówki barwy żółtej samochodowej
– kierunkowskaz prawy: 3 żarówki barwy żółtej samochodowej
6. Światła awaryjne – 6 żarówek barwy żółtej samochodowej (świecą się te same żarówki jak przy włączonych kierunkowskazach)
7. Światło hamowania „STOP” – tylko z tyłu 3 żarówki barwy czerwonej – włączamy przez naciśnięcie pedału hamulca roboczego (środkowy pedał w podłodze)
8. Światło cofania – tylko z tyłu w lampie górnej 2 żarówki koloru białego (zapala się w momencie włączenia biegu wstecznego)
9. Światła odblaskowe – z tyłu w dolnej części zderzaka po prawej i lewej stronie barwy czerwonej (powinno być czyste i nie rozbite)

Przygotowanie do jazdy

1. Ustawiamy fotel kierowcy:
zajmujemy miejsce za kierownicą
sprawdzamy, czy fotel ma regulację wysokości, jeśli tak, to ustawiamy jak najwyżej (indywidualnie do potrzeb), aby mieć największe pole widzenia przez przednią szybę
przesuwamy fotel do przodu lub do tyłu, tak, aby lewa noga po wciśnięciu pedału sprzęgła do podłogi była lekko zgięta w kolanie
lewą ręką zwalniamy blokadę kolumny kierownicy i regulujemy jej położenie w pionie (góra/dół) i w poziomie (do siebie/od siebie), tak, aby kierownica nie zasłaniała zegarów, blokujemy kolumnę kierownicy
za pomocą pokrętła lewą ręką regulujemy nachylenie oparcia pleców, tak, aby nadgarstek prawej ręki wyprostowanej w łokciu położony w najwyższym punkcie kierownicy, mógł zginać się na kole kierownicy, a plecy przylegały do oparcia fotela
regulujemy wysokość zagłówka, tak, aby górna krawędź zagłówka była na wysokości czubka głowy
2. Ustawiamy lusterka:
prawą ręką ustawiamy lusterko wewnętrzne umieszczone u góry, na środku przedniej szyby, tak, aby widzieć w nim całą tylną szybę
za pomocą przycisków po lewej stronie kierowcy ustawiamy lusterka zewnętrzne:
prawe lusterko – tak żeby w lewym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich
lewe lusterko – tak żeby w prawym dolnym rogu lusterka widzieć maksymalnie przód klamki drzwi przednich.
3. Zapinamy pasy bezpieczeństwa (pas nie może być poskręcany, powinien być napięty, przebiegać blisko szyi, ale jej nie dotykać).
4. Włączamy silnik i zapalamy światła dostosowane do warunków drogowych.
5. Upewniamy się o możliwości jazdy:
sprawdzamy, czy nie palą się czerwone ikonki na desce rozdzielczej (m.in. niedomknięte drzwi samochodu, niezapięte pasy, zaciągnięty hamulec awaryjny zwany ręcznym, niski poziom płynów hamulcowego i chłodzącego oraz oleju silnikowego)
wykluczamy prawdopodobieństwo spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym
oceniamy sytuację wokół pojazdu.
6. Płynnie ruszamy (opuszczamy dźwignię hamulca awaryjnego jeśli był zaciągnięty, łagodnie puszczamy sprzęgło, powoli wciskamy pedał gazu).

Przebieg egzaminu praktycznego

1. Sprawdzenie stanu technicznego pojazdu (komputerowe losowanie jednego rodzaju
świateł i jednego z elementów pod pokrywą silnika bądź sygnału dźwiękowego).
2. Przygotowanie do jazdy
3. Zadania na placu manewrowym:
– jazda pasem ruchu
– ruszanie na wzniesieniu

Kryteria zaliczające manewr „ jazda pasem ruchu”

– płynna jazda do przodu i do tyłu po prostej i na łuku oraz zatrzymanie pojazdu w polu, tak aby obrys samochodu nie przekraczał linii
– w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę pojazdu i lusterka

Kryteria kończące egzamin z wynikiem negatywnym

– dotknięcie pachołka
– wyjechanie całym kołem poza linię

Kryteria umożliwiające powtórzenie manewru „ jazda pasem ruchu”

– zatrzymanie się podczas jazdy do przodu i do tyłu w miejscu do tego niewyznaczonym
– zgaśnięcie silnika podczas jazdy

Kryteria zaliczające zadanie „ruszanie na wzniesieniu”

– przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 20 cm, a silnik nie może zgasnąć

Kryteria kończące egzamin z wynikiem negatywnym

– dwukrotne zgaśnięcie silnika
– cofnięcie się pojazdu więcej niż 20 cm

Osobie egzaminowanej przysługuje druga próba, w przypadku nie zaliczenia zadania za pierwszym razem
 Manewry w ruchu miejskim:

Miejsce do parkowania wyznacza egzaminator, wskazując je osobie egzaminowanej, możliwa jest jedna korekta toru jazdy, w trakcie wykonywania manewru nie można najechać na krawężnik (można go dotknąć), należy sprawdzić możliwość opuszczenia pojazdu z obu stron, parkowanie musi odbywać się zgodnie z zachowaniem zasad ruchu drogowego:
– parkowanie skośne przodem
– parkowanie prostopadłe przodem
– parkowanie równoległe tyłem
– zawracanie: z trzykrotną zmianą kierunku jazdy (tzw. „koperta”), z wykorzystaniem infrastruktury (np. brama, uliczka, wjazd, podjazd itp.). Zawracanie musi odbyć się przy użyciu biegu wstecznego.

 Jazda w ruchu miejskim trwa min. 25 minut.